مراحل ساخت پاور بانک به زبان ساده

در این پست قصد دارم اموزش ساخت پاور بانک رو به صورت ساده توضیح بدم.ظرفیت این پاور بانک 13200 میلی امپر بوده و قابل ارتقا هست.

اموزش ساخت پاور بانک

چرا پاور بانک دست ساز بسازم؟

1.در پاور بانک شما اگر باطری خراب شود شما میتوانید باطری خراب را تشخیص دهید و تعویض کنید!اما در پاور بانک هایی که بیرون می خرید که اکثرا نسل جدید لیتیومی و به صورت یکپارچه هستند اگر باطری خراب شود پاور بانک قابل تعمیر نیست و باید بیخیال پاور بانک و باطری خرابش بشید!

2.شما از ظرفیت پاور بانکتون خیالتون راحت هست!چون ظرفیت واقعی است!اما پاور بانک های بیرون با ظرفیت 10000 میلی امپر وجود دارند ایا ازظرفیتشون اطمینان دارید!پاور بانک 10000 داریم 100هزار تومان/بالای 300 تومان هم با این ظرفیت هست که خودتان میدانید یک عدد است و بازی کردن با ان کاری ندارد!

جدیدا پاور بانک فیکی یکی از دوستان خریده بود و 3 روز هم کار نکرد و روی ان عدد 10000 میلی امپر قید شده بود اما باز کردیم روی باطری عدد 1300 میلی امپر مشاهده شد ! به عبارتی یکبار هم نمی تواند از شارژ باطری موبایل بر بیاید.

3.قابل ارتقا بودن!هر وقت خواستید و بودجه داشتید میتونید ظرفیت پاور بانکتون رو با موازی کردن باطری های جدید ارتقا بدید!

4. با خراب شدن ماژول پاور بانکتون میتوانید یکی جدید سفارش بدید!اما اگر پاور بانکی که از فروشگاه میگیرد ماژول شارژرش خراب بشود قابل تعمیر نیست.

5.لذت بردن از کاردستی تون!

لوازم مورد نیاز برای ساخت پاور بانک:

1.باطری

2.ماژول شارژر پاور بانک

3.باکس یا جعبه

1.باطری

باطری های مورد نیاز3.7 ولت/با ظرفیت 2200 میلی امپر/ 6 عدد(بسته به نیاز!) هستند.حداکثر باطری که در بازار با بالاترین ظرفیت در این جثه هست معمولا 2600 یا 3000 میلی امپر هستند.این باطری ها به باطری های 18650 معروف است که این کد استاندارد این گونه باطری ها از نظر اندازه است.بهترین باطری های موجود در 3000 میلی امپر مارک LG ,samsung , panasonic هستند.که عمر و عملکرد بهتری دارند.(قیمت هر کدام 90 تومان(12 اسفند 98)

باطری پاور بانک
ساخت پاور بانک

2.ماژول شارژر پاور بانک

ماژول شارژر پاور بانک

ماژول شارژر پاور بانک ها قابلیت شارژ تعداد زیادی باطری به صورت موازی را دارند یعنی هر چقدر باطری بیشتری موازی کنید ظرفیت جریان دهی بیشتری دارید.از طرف دیگر البته زمان شارژ باطری ها هم بالا می رود.

کار ماژول به صورت یک مبدل هست که برای شارژ گوشیتون 3.7 ولت رو تبدیل به 5 ولت میکنه و در خروجی ها ارایه میده و بلعکس،برای شارژ باطری پاور بانکتون 5 ولت خروجی شارژرتون که به پورت ورودی زدید رو به حدود 4.1 ولت تبدیل کرده و به باطری اعمال می کند اتصال ماژول  به باطری ها بسیار راحته کافیه سیم مثبت و منفی را به قطب های مثبت و منفی باطری بزنید!

نوع های مختلفی از ماژول وجود دارد که با جستجو در گوگل میتوانید از فروشگاه های انلاین بخرید.یک نوع نشانه گر ،میزان شارژ پاور بانک رو به صورت led نشان می دهد و نوع های دیگر دارای lcd که بنده lcd دار را خریدم.ان زمان به قیمت 18000 تومان!که هم اکنون زیر 40 تومان نیست(12 اسفند 98)
نوع نشانگر led به نظر خودم بهتر است چون کم مصرف تر است چون مقداری جریان صرف ال سی دی میشه که بیهوده هست.

ماژول شارژر پاور بانک


اکثرا این ماژول ها 3 پورت دارند. دارای 2 پورت خروجی ،یک پورت 2.1 امپری fast charge , یک پورت معمولی 1 امپری و یک پورت ورودی برای شارژ پاور بانک نوع ال سی دی دار میزان شارژ را به صورت درصد نشان می دهد.و به هر پورتی که بزنید مینویسید که به کدام پورت زدید!1 امپر یا 2 امپر

3. باکس برای پاور بانک

هر قابی که فکر میکنید خوب است من یک قاب هدفون از آت و اشغال های اتاقم پیدا کردم که قاب شفافی داشت و به نظر جالب میومد!

قاب پاور بانک


بحث اتصال باطری ها به هم نیز خود باطری فروشی ها که میروید برایتان موازی کردنشان را انجام می دهند که یک ورق هادی به باطری ها اتصال میدند(سر های مثبت به هم و منفی هم به هم) و باطری ها رو موازی میکنند!(فروشگاه باطری!)(با یک اجرت کم!)

باطری پاور بانک

توضیح هزینه های ساخت:

قیمت باطری ها حدود 14000 تومان شد که 6 عدد خریداری شد به قیمت مجموعا 84000 تومان!(قیمت هم اکنون هر باطری حداقل 25 تومان است هم اکنون)
قیمت ماژول 18000 تومان(48 تومان 12اسفند 98)
مجموعا:102 هزار تومان(حدود 195 تومان هم اکنون هزینه دارد!)

تست عملکرد پاور بانک:

با باطری گوشی خودم (نوکیا 3)که به ظرفیت 2600 میلی امپر است تست گردید  روی کاغذ 13200 تقسیم بر 2600 باید 5 بار گوشی شارژ شود!که باتوجه به تلفات توان ماژول،عملکرد باطری ها،مصرف جریان کیت و….4 بار توانایی شارژ داشت.

همچنین نگران نباشید اگر کمتر از این روز اول مونتاژ جواب دهی داشت!با چند بار شارژ و دشارژ باطری شما Active میشود!

برای شارژ پاور بانکون از هر شارژر مویایل دم دست میتوانید استفاده کنید با توجه به 1 امپر بودن ان ها زمان فول شارژ شدن باطری ها بین باید حدود 10 تا 13 ساعت بشود که همینطورهم شد!

هم اکنون با اینکه 3 سال دارم از این پاور بانک استفاده میکنم و از این پاور بانک تو خدمت و سفر و…استفاده کردم هیچ وقت افت ولتاژِی حتی بعد یک ماه نداشته!(شانسی باطری ها مرغوب بوده اند!)منظور اینکه اگر 50 درصد شارژ داشت با کمال تعجب بعد 1 ماه همان میزان شارژ را درون خودش نگه داشت!(بستگی به مرغوب بودن باطری ها و ماژول شارژر)(شانسی)

نتیجه:
با توجه به نرخ دلار امروزی مونتاژ پاور بانک نمی ارزد!ولی بعضی کارها رو بشر به صورت عشقی انجام می دهد شاید به ضررهم باشد شاید برای تنوع باشد تا از این کسالت زندگی یکنواخت بیرون بیاییم!!

اگر خواستید پاور بانک بگیرید از فروشگاه ها بخرید به میلیون ها برند برمی خورید!با تجربه ای که داشتم در حال حاضر برند قابل اطمینان برند انرجایزر یا energizer است!که قیمت 10000 میلی امپر ان از حدود 200 هزار تومان به بالا می باشد(28 مهر 97)

مخلص شما