ای سی pa  یا power amplifier   که به ان ای سی  pf نیز می گویند از ای سی های بسیار مهم در گوشی است، که بخشی از ای سی های قسمت شبکه گوشی را تشکیل می دهد.وظیفه ان blog here تقویت و فیلتر فرکانس های رادیویی از سمت ای سی RF است.این ای سی معمولا ما بین ای سی سویچ شبکه و انتن می باشد. جایگاه یک تقویت کننده RF همیشه در قسمت ارسال سیگنال به گیرنده می باشد.

ای سی pa در گوشی Nexus 5

از انجا که این ای سی از نوع تقویت کننده  vco (کنترل شونده با ولتاژ)می باشد.خرابی ان میتواند منجربه مصرف جریان بیشتر از باطری شود.همچنین ولتاژ تغذیه این ای سی به نسبت ای سی های دیگر معمولا بالاتر است.(3ولت تا 3.4 ولت(بستگی به تکنولوژِی ساخت متفاوت است))،همچنین در بعضی گوشی ها ممکن است یک ای سی برای مدیریت ولتاژ این ای سی به طور خاص به کار گیری شود.مثلا ای سیMAX4473 جهت کنترل توان ای سی pa به کار گیری میشود. .میزان تقویت سیگنال به امپدانس ورودی و خروجی ای سی و گین ای سی بستگی دارد که این مورد بستگی به ساختار ای سی دارد که معمولا در ان از ترازیستور های ماسفت به کارگیری میشود.

یک pa اید ال باید سیگنال ها را بدون هیچ تغییری در مدلاسیون یا فاکتور های دیگر تقویت کنند.در این ای سی از browse around these guys تقویت کننده های چند مرحله ای استفاده میشود.باید توجه داشت با توجه به نسل ارتباطی و پارامتر های دیگر،همیشه در حداکثر توان خود کار نمیکند،تا توان مصرفی بالا نباشد.

به زبان ساده ما برای ارسال صدای خود پس از مدوله شدن صدا برای ارسال، چون سیگنال ضعیف میباشد نیاز به تقویت ان و سپس ارسال به شبکه ارتباطی از طریق انتن را داریم.این ای سی تعیین کننده  نوع شبکه ارتباطی(پشتیبانی از باند های فرکانسی) را نیزهست.قدرت خروجی همواره بستگی به روش ارتباطی گوشی دارد.مثلا قدرت خروجی مورد نیاز در نسل ارتباطی gsm  بیشتر از umts می باشد.و با توجه به باند های فرکانسی پشتیبانی شده ای سی، درون ان فیلنر های خاصی به کار گیری میشود. مورد بسیار مهم تطبیق امپدانس در این ای سی های می باشد تا حداکثر توان در خروجی ظاهر شود.

تفاوت این ای سی ها:

نوع شبکه ارتباطی و پشتیبانی از باند های فرکانسی

میزان گین تقویت کنندگی

میزان امپدانس ورودی و خروجی

ولتاژ کاری

میزان بازدهی در هر نسل

علایم خرابی:

رفتن شبکه

عدم دسترسی به شبکه

عدنم دسترسی به نسلی از شیکه ارتباطی خاص مثلا 3g

دشارژ سریع باطری

عدم برقراری تماس(tx کار نمیکند)

شبکه ضعیف

روشن نشدن گوشی به علت اتصالی در پایه ها

گرم شدن زیاد گوشی

تکنولوژی ساخت:

در مورد تکنولوژِی ساخت ان ها از نیمه هادی  گالیم ارسنید استفاده میشود البته برای توان های ارسالی زیر 5 وات کافی است.تقویت کننده هایی با این تکنولوژی تا چند صد مگا هرتز کار میکنند اما مثلا در نسل   5g   پاسخگو  نیستند به همین دلیل در حال حاضر از نیمه هادی گالیم نیترید ( gallium nitride (GaN استفاده میشود که تا چند ده گیگا هرتز پاسخ فرکانسی دارند ضمنا اثر نوع ماسفت را در این مورد را نباید نادیده گرفت.(این بحث گسترده است)

تولید کنندگان معروف:

1.شرکت qorvo که تواید کننده این ای سی با سری TQM هست.مثلا مدل TQM6M9069 در سری گوشی ها ی سامسونگ s5300،s6102،s6802 استفاده میشود و برای مثال پشتیبانی از شبکه های GSM/GPRS/WCDMA/LTE را دارد.

2. شرکت skyworks با سری ای سی sky، برای مثال Sky77615-11 که در گوشی های Galaxy S4 I9500، Samsung Galaxy S5 SM-G900H، Samsung Galaxy Note 3 SM-N9000، Asus Zenfone 5 A500C، Lenovo K900، Asus FE171 K01N به کار گیری میشود.

3.شرکت  brodcom  یا avago  که ای سی های ان با حروف AFEM  یا ACPM  شروع میشوند.مثلا مدل AFEM-8030 درگوشی Apple iPhone 6s Plus و یا مدل AVAGO-AFEM-8060 در گوشی  iphone 7  به کار میرود.یا سری Avago-Acpm-7600 در گوشی Galaxy Note 3 N9005 به کار میرود.

4.شرکت  Qualcomm با سری ای سی های QPM که از باندهای فرکانسی نسل 5G پشتیبانی میکند.به مانند QPM5677 ،که در گوشی Samsung Galaxy S20 به کار رفته است.

این شرکت ای سی های RF،Base band با بازدهی و کارایی بالا،توان مصرفی پایین به نسبت سایر رقبا تولید میک ند ،که نسل 5g را پشتیبانی میکند.

این پست به روز رسانی میشود….