در این پست به بررسی کامل ماژول های بلوتوث صوتی xy-bt-mini و hw-770 میپردازیم.این ماژول ها جدیدا به بازار امده اند و با امدن ان ها دیگر کمتر کسی سمت برد های فلش خور میرود.از مزیت ان ها ابعاد کوچک و دارا بودن سوکت microusb , و سوکت aux است.

انواع:

4 مدل در بازار وجود دارند.

1.ماژول بلوتوث xy-bt-mini

2.ماژول بلوتوث HW-770

3.ماژول بلوتوث VHM-314

4.ماژول بلوتوث MH-m18

از نظر پاسخ فرکانسی و سیگنال به نویز تفاوت چندانی بین موارد بالا مشاهده نشدبه دلیل یک بودن ای سی دیکودر و همه تقریبا در حد هم هستند.4 مدل فوق(به ترتیب) در زیر مشاهده می کنید.در کل بردهای بلوتوث خروجی نسبتا ضعیف تری به نسبت ارتباط مستقیم با کابل دارند.(خروجی کمتر از 300 میلی ولت)(در مقایسه با کیت های فلش خور)که البته اگر امپلی فایر قدرتمند باشد این ضعف پوشش داده میشود.

تفاوت ها:

تفاوت اصلی این برد ها در نوع نسخه بلوتوث به کار رفته هستش.

1.بلوتوث نسخه 4 که برد کمتر از 10 متر دارند(محیط بسته)(فضای باز تا 15 متر)

2. بلوتوث نسخه 5 که برد بیش از 15 متر رو دارند

تغذیه:

دو قسمت برای اعمال تغذیه وجود دارد.

1.اعمال به سوکت micousb

2.اعمال تغذیه به 2 پایه تعبیه شده بر روی برد

تغذیه اعمالی در هردو باید بین 3.7 تا 5 ولت باشد ولتاژ بیش از 5 ولت حتی 0.5 ولت بیشتر باعث سوختن ای سی دیکورد میشود(توجه شود اگر تغذیه از روی برد ضبط گرفته میشود بعضی ضبط ها در لحظه روشن شدن ولتاژ لحظه ای بیشتری در بعضی پایه ها دارند که اگر توجه نشود ماژول میسوزد) و بسیار حساس هستند.برای همین حتما برای استفاده در خودرو یا هر جای دیگری از رگولاتور در خارج برد استفاده شود.(رگولاتور 7805)رگولاتور را میتوانید به بدنه ضبط توسط پیچ با کمی خمیر سیلیکون متصل کنید.حتما پایه وارنیش حرارتی زده شود تا اتصال به بدنه پیدا نکنند.

**اگر از خارج از ضبط میخواید برد را استفاده کنید که گزینه شارژر فندکی برای تغذیه مناسب هست.یا کیت را درون باکسی دیگر پشت ضبط جاساز کنید و تغذیه رو از کابل تغذیه ضبط بگیرید.

****نکته:اگر از شارژر های موبایل microusb قصد استفاده در منزل رو دارید،حتما قبل اتصال ولتاژ خروجی شارژر رو بگیرید بعضی شارژر ها ولتاژ خروجی ان ها دچار مشکل هست و به جای 5 ولت 5.2 اعمال میکنند و باعث سوختن ای سی میشود.این موردی بود که یکی از دوستان گفته بودن که 2 برد را با یک شارژر سوزانده بودن و بنده تست کردم و متوجه شدم خروجی شارژر بیشتر از حد عادی است.این برای موبایل که داری ای سی شارژ داخلی هست اهمیت چندانی ندارد.اما برای این ماژول مهم است.به راحتی میسوزد.ای سی ان در بازار موجود است اما صرفه تعویض ندارد و به قیمت خود کیت هست.

راه اندازی:(اعمال ورودی صدا)

دو راه وجود داد.

1.اعمال به سوکت استریو همان aux از طریق کابل

2.اتصال خروجی پایه ها به پین های L،R و G

در مورد 2،خروجی aux هر دستگاه پخشی(اسپیکر،ضبط خانگی و ضبط خودرو را به وردی کیت اعمال میکنید)

رفع نویز:

از انجا که این دیکورد ها نیز نویز دارند بهتر است یک خازن حداقل1000 تا 2200 میکرو 16 ولت به مثبت و منفی تغذیه برد موازی کنید.در ویدیو زیر عملا میبنید تاثیر خازن بر نویز خروجی مشهود است.

اگر برای ضبط های خانگی استفاده کردید و با وجود اضافه کردن خازن نویز داشتید.از یک تغذیه مجزا برای برد استفاده کنید گزینه مناسب و ارزان شارژر های موبایل هستند که ریپل خروجی ان ها بسیار پایین هستند.

مورد بعدی اتصال گراند خروجی ماژول به گراند(g) ضبط هست بعضا بعضی افراد گراند را به بدنه ضبط یا نزدیکترین پایه منفی متصل میکنند در صورتی که اگر ای سی پری امپلیفایر رو بر روی مورد مورد نظر پیدا کنید و به ان متصل کنید نویز خروجی حاصله بسیار کاهش میابد.یا بعضی افراد چون تغذیه ماژول و ضبط یکی هست گراند رو متصل نمیکنند این مورد درست نیست.

ابعاد:

3 سانتی متر در 3 سانتی متر به وزن حدود 5 گرم هست

ابعاد m-18:

این برد بسیار کوچک بوده و بیشتر برای ضبط خودرو و مکانی هایی که روی برد فضای کافی وجود ندارد استفاده میشود.این برد رو میشود داخل پنل ضبط خودرو جاسازی کرد.

ای سی دیکودر:(decoder ic)

ای سی دیکودرها تقریبا یکسان بوده و فرقی انچنانی ندارند.بعضی از برد ها علامت jl روی ای سی ان حک نشده اما در واقع در همگی ای سی با پارت نامبر AC6905A هستند که تولید شرکت ZhuHai Jieli Technology با نام اختصاری JL است.این شرکت تولید کننده ای سی های دیکودر صوتی است. که با سری ac،as،jl،ad شناخته میشوند. به طور مثال در اکثر هنزفری های بلوتوث تولید شده برند qcy چین از ای سی های این کارخانه استفاده میشود که در نوع های جدید مصرف بسیار پایینی زیر 5 میلی امپر دارند و نسخه های جدید تر تکنولوژی بلوتوث ،سرعت اتصال بالاتر،مصرف پایین تر،برد بیشتر،تاخیر پایین تر، و ابعاد بسیار کوچکتری دارند.

مشخصات فنی:

تمامی مشخصه فنی این برد ها باهم یکسان هست.

سایر ویژگی ها:

این ای سی قابل پروگرام هست اغلب شاید تفاوت بعضی از این برد ها رو باهم درک کرده باشید،در زمان راه اندازی بعضی مدل ها صدای بوق پخش میشود و بعضی برد صدای سخنگوی خانم،علت ان اینست این دیکودر و پردازش گر صوتی قابل برنامه ریزی است و علت تفاوت نام بلوتوث نمایش داده شده در گوشی و پیام های روشن ان در ابتدا همین هست.چون کارخانه های مختلفی در چین این برد را مونتاژ میکنند.

تصاویر عملی از دیجی کالا:

این پست به روز رسانی میشود