در این پست قصد داریم انواع برد فلش خور و نحوه نصب ان ها رو باهم بررسی کنیم.طریقه نصب برد فلش خور بسیار ساده است.

برد های فلش خور معروف در دو نوع بلوتوثی و ساده ارایه می شوند.

قابلیت ها:

1.کنترل از راه دور IR

2.مدهای صدا(rock،pop،jazz،normal)

3.رادیو FM

4.ریکوردر دار(دارای میکرون برای ضبط صدا)

5. قابلیت تشخیص فولدر در بعضی مدل ها

6.پشتیبانی از رم microsd تا 32 گیگ(در بعضی مدل ها)

7.ورودی Aux

8.در بعضی ها دارای رقص نور در صفحه نمایش

9.مدیریت از طریق اپلکیشن مخصوص در بعضی مدل ها

10.دارای امپلی فایر داخلی در بعضی مدل ها

11.قابلیت بلوتوث(نسخه های نسل 3 تا 5 به کار رفته اند)

12.حافظه دار(بعد خاموشی از ادامه اهنگ شروع به پخش می کند)

13.در بعضی مدل ها دارای پورت microusb جهت تامین تغذیه

برد های فلش خور تنوع بسیار زیادی دارند اما باید در جستجوی بردی بود که توان خروجی بیشتری داشته باشد، علاوه بر کیفیت صوت خوب ،نویز بسیار پایینی داشته باشد.

بنده با بررسی که کردم 3 دسته از این برد(از نظر چیپ به کار رفته) در ایران وجود دارد(تنوع زیاد است):

1.تک چیپ

2.تک چیپ بزرگ

3. سه چیپ(نوع مرغوب)

نوع اول و دوم:

نوع تک چیپ (ماژول اول و دوم ) دارای جریان خروجی زیر 300 میلی امپر هستند(توان کلی تمامی بوردهای تولید شده این این ماژول ها طبق بررسی بنده حداقل 500 میلی وات تا حدکثر 1 وات با توجه به ای سی دیکودر صوتی می باشد)،همچنین برخی از این مدل ها به دلیل کیفیت پایین تر (نوع چیپ به کار رفته) دارای نویز هستند(و پارامتر سیگنال به نویز ان ها کمتر از 70 دسی بل می باشد که در نوع مرغوب بالای 80 دسی بل به بالا می باشد) که در ولوم های پایین مشهود است.در این مدل ها نیز مدهای صدای خروجی تفاوت قابل توجهی به نسبت هم ندارند.(باز هم بستگی به مارک و کیفیت و نوع چیپ دیکودر به کار رفته ممکن است متفاوت باشد!).

نوع سوم:

دارای جریان خروجی 500 تا 600 میلی امپر در خروجی و دربعضی مدل ها تا 900 میلی امپر،عملکرد مدهای صدای بهتر،نویز کمتر(نوع توصیه شده )

ضمنا این مدل دارای ای سی حافظه24C02 می باشد.که درواقع بعد از خاموش و روشن کردن کیت فلش خور از ادامه اهنگ شروع به پخش میکند.

متاسفانه در اکثر فروشندگان مشاهده کردم که برد با کیفیت 3 چیپ را ارایه نمی کنند و برد های تک چیپ رو به قیمت 3 چیپ ارایه میدهد پس باید دقت کرد(یا عکس محصول مشاهده میشود که همانی که میخواهید هست اما هنکام تحویل مدلی دیگر به دست شما می رسد!!)در حال حاضر قیمت برد فلش خور 80 تا 115 تومان که نوع بلوتوث دار کمی گران تر است. نوع کامل ان دارای میکروفن،رقص نور و ساپورت اپلیکیشن به نام bt link اندروید میباشند.

علت تفاوت قیمت ها:

کرم و مروت وارد کننده و واسطه(قیمت 1 دلار تا 5 دلار!)

قابلیت میکروفن

قابلیت حافظه (دارای ای سی حافظه)

داشتن رقص نور

نوع چیپ به کار رفته (اکثرا از ای سی های دیکودر سری JL استفاده شده)

تفاوت نسل بلوتوث نسخه 3 تا 5

اپلیکیشن دار

پشتیبانی از حافظه تا 32 گیگ

در مورد بلوتوث باید گفت در سری ها جدید از نسخه 5 استفاده شده که سرعت اتصال و برد بیشتری دارد.در مورد پشتیبانی از فلش تا 32 گیگ هم همین قضیه وجود دارد و بعضی مدل ها بالای 16 گیگ را ساپورت نمی کنند.

مشخصات فنی این مدل:

درصد اعوجاج distoriton 0.2% است.که اگر کمتر از 0.1 باشد مقبول تر است. همچنین میزان s/n سیگنال به نویز بهتر است بالای 90 باشد که اغلب کمتر از 90 هستند و نرمال 70 به همین دلیل نویز میتواند غالب شود.

در بخش Frequency response نیز فرکانس کاری 70 هرتز تا 15 کیلو هرتز هست.بهمین دلیل این ماژول ها در فرکانس پایین بیس سنگین مورد نظر ما را ارایه نخواهند کرد.و میبایست در حوزه فرکانس پایین حداقل 20 هرتز باشند.تا تفکیک صدای بهتری داشتیم.(پاسخ فرکانسی در فرکانس پایین مطلوب نیست)(در اکثر مدل های تولید شده )

Distortion≤0.2%
Separation≥50dB
Output≥ 550mv
S/N≥ 85dB
Frequency response70HZ-15KHZ
FM frequency range87.5-108MHZ
Bit Rate32kbps-320kbps
Operation Relative Humidity35%
Bluetooth SpecificationV3.0
Storage Temp0 Deg.C-50Deg.C
Ambient Temp-10Deg.C-+60Deg.C
EQJazz, pop, classic, normal, country
Remote Distance8M

مد های صدا:

مدهای صدا هم در این کیت ها تفاوت عملکردی دارند(با توجه به ای سی Decoder به کار رفته) اما باید بررسی شود کدام حالت مورد پسند هست. طبق تست در حالت Rock و حالت pop تفکیک صدای بهتری داریم.(طنین بهتر)

تغذیه:

برد های فلش خور دارای در دو نوع 12 ولت و 5 ولت در بازار هستند.نوع 12 ولت دارای رگولاتور داخلی است که ولتاژ 12 ولت را تبدیل به 5 ولت می کند(دارای رگولاتور 5 ولت).توجه داشته باشید بهترین تغذیه برای برد با رگولاتور، حداقل7 و حداکثر 12 ولت است(توجه:با توجه به افت ولتاژ حدود1.6 ولت بر روی رگولاتور بهتر ولتاژ اعمالی به ورودی حداقل 2 ولت بیشتر از 5 ولت باشد)(ضمنا اکثر رگولاتور های 5 ولتی عموما تا 20 ولت را به 5 ولت(طبق دیتاشیت) تبدیل میکنند.ولی پیشنهاد خود تولید کننده ها ولتاژ بیش از 14 ولت توصیه نمیشود به دلیل افت ولتاژ ، رگولاتور گرمای بیشتری ایجاد میکند(سطح برد کیت داغ شده و در اینصورت بهتر است از رگولاتور در خارج برد استفاده شود به همراه هیت سینک)اگر در خودرو استفاده میکنید چون ولتاژ حدود 13.5 تا 14.5 هست،مشکل خاصی بابت نوسان ولتاژ برای ماژول فلش خور پیش نمی اید.)

ضمنا اگر میخواهید از تغذیه 5 ولت(برای ان هایی که رگولاتور دارند استفاده کنید) و متوجه شدید که برد خاموش و روشن میشود یا فقط قسمت رادیو عمل میکند به دلیل افت ولتاژ رگولاتور هست .اگر خواستید از رگولاتوری در خارج برد استفاده کنید یا رگولاتور را حذف کنید(که کیت با تغذیه ۵ ولت کارکند).میتوانید برای از رده خارج کردن رگولاتور روی برد، پایه اول(ورودی) و سوم (خروجی)رگولاتور را از روی برد توسط لحیم کردن یک سیم بین این دو پایه،را اتصال کوتاه کنید.(پایه وسط منفی است و نیازی به تغییر ندارد)

جریان مصرفی کیت فلش خور:

اکثر برد ها جریان مصرفی پایینی بین 80 تا 200 میلی امپر ودر بعضی مدل ها تا 500 میلی امپر دارند. برای کارکرد درست کیت و پورت فلش، بهترین پیشنهاد استفاده از اداپتور 1 امپری 12 ولت یا 9 ولت می باشد.(اداپتور جریان بالا تر هیچ مشکلی ایجاد نمیکند و کیت فلش خور جریان مصرفی خودش را از منبع دریافت می کند)

رفع نویز برد فلش خور:

2 راه حل برای کاهش نویز برد فلش خور وجود دارد:

روش اول:

استفاده از تغذیه جدا برای برد در هنگام استفاده این برد برای پخش کننده های خانگی است زیرا این پخش کننده معمولا به دلیل استفاده نشدن از تغذیه سویچینگ کمی نویز در تغذیه دارند و با توجه به حساسیت برد ما میبینیم که در صدای خروجی برد نویز مشهود است.(تست شود اگر تغذیه سیستم صوتی خانگی با این کیت نویز کمی داشت نیاز به این کار نیست اما جدا کردن تغذیه کمک کننده هست)

روش دوم:

علاوه بر روش بالا میتوان خازنی با حداقل ظرفیت 2200 میکرو فاراد به بالا با ولتاژ کاری 16 ولت به تغذیه برد متصل کرد.با این کار نویز که بدلیل ریپل خروجی تغذیه هست تا حد زیادی کاهش میابد. توصیه میشود برای استفاده در خودرو حتما یک خازن با ظرفیت فوق به بالا استفاده شود.

نمونه:(اتصال مستقیم(موازی) خازن به مثبت و منفی کیت)

تغذیه برد ، دارای سوکت 2 پین روی برد بوده که همیشه پشت برد در محل پین ها مثبت و منفی درج شده و مراقب باشید چون با رعایت نکردن مثبت و منفی برد بعد از چند ثانیه رگولاتور میسوزد!

نحوه نصب برد فلش خور:

برد های فلش خور از انجایی که خروجی استریو دارند دارای 3 پین هستند.

1.left (خروجی چپ)

2.right (خروجی راست)

3.gnd یا ground (منفی)

در نوع های جدید سوکت چهار پین وجود دارد که یک خروجی مربوط به انتن است (رادیو FM)

خب ما باید خروجی برد 3 پین که پین وسط به صورت استاندارد در تمامی برد های استریو، زمین یا ground (منفی) هست.به منفی امپلی فایر یا تقویت کننده صوتی حالا چه پخش خانگی ، ضبط خودرو،اسپیکر، برد یا ماژول باشد متصل می کنیم.سپس سیم های left , right را به سیم های ورودی امپلی فایر یا تقویت کننده خود متصل می کنیم.(در تصویر خروجی و تغذیه برد مشخص شده است)

*سوکت قرمز رنگ تغذیه که فیش ان هم به رنگ قرمز است.توجه:در اکثر برد ها فیش تغذیه، سیمی که دارای طرح خط های منقطع بر روی ان هست مثبت می باشد)(شکل بالا مشخص شده)

*سوکت سفید رنگ 4 پایه،که 3 پایه خروجی صوت و 1 پایه مربوط به انتن(سیم قرمز) است.

*در پشت برد نام نقاط درج شده است

***در بعضی مدل ها یک سوکت برای AUX هم وجود دارد(عکس انتهای پست)

سایر تصاویر از نحوه اتصال:

تعمیر برد فلش خور:(برد سوخت،چه کنم!)

علت روشن نشدن برد در نوع دارای رگولاتور:

1.ولتاژ ورودی کمتر از 5 ولت باشد.(خرابی منبع تغذیه)(ولتاژ ورودی کیت باید 1.5 ولت بیشتر از 5 ولت باشد.در نوع دارای رگولاتور)(حداقل)

2.معکوس زدن ولتاژ ورودی که اگر در حد چند ثانیه باشد مشکلی ندارد اما اگر بیش از ۱۰ ثانیه باشد.رگولاتور بسیار داغ شده و میسوزد.

3.سوختن رگولاتور بر اثر اعمال ولتاژ زیاد(مثلا به طور دایم 14 ولت یا ولتاژ خودرو که با توجه به دینام خودرو حدود 13.5 تا 14.5ولت می باشد)از انجا که رگولاتور SMD می باشد. ولتاژ بالاتر باعث ایجاد گرما بیشتر شده که علت ان افت ولتاژ بیشتر بر روی رگولاتور می باشد.به همین دلیل توصیه میشه از رگولاتوری در خارج برد استفاده شود.

همچنین میتوان از ماژول های اماده کاهنده ولتاژ استفاده کرد که طول عمر بیشتری دارند.و محافظ اتصال کوتاه و ولتاژ معکوس از ویژگی های اون ها هست و خروجی پایدار و با نویز کمتری ارایه میکنند.(کیفیت بالاتر)

همانطور که در ابتدای پست گفتم اگر رگولاتور سوخته است.شما باید رگولاتور که دارای 3 پایه هست بر روی برد را،پایه سوم که پایه راست هست و خروجی مثبت رگولاتور هست رو به پایه اول رگولاتور که ورودی مثبت هست اتصال کوتاه کنید.با این کار رگولاتور سوخته از مدار خارج میشود.

سپس یک ولتاژ 5 ولت تا 5.5 ولت به سیم های تغذیه کیت برای تست متصل کنید.اگر برد روشن شد مشکل از رگولاتور بوده و ان را با نمونه مشابه تعویض کنید یا از رگولاتور در خارج برد استفاده کنید.اگر برد باز هم روشن نشد چیپ ها هم مشکل پیدا کرده اند که در بازار موجود نیستند.

***اگر متوجه شدید بعد اعمال تغذیه، ای سی دیکودر (پردازشگر صوت)داغ میشود برد شما دیگر قابل احیا نیست.

این پست به روز رسانی خواهد شد….